MAKKELIJK TOCH?!
Wat leuk dat je deelneemt aan het Drakenbootfestival de Kempen op zaterdag 25 mei. Op deze pagina vind je alle informatie met betrekking tot jouw deelname. Ga snel naar:
WAT KUN JE NÚ AL DOEN?
- Stel al een team samen en bepaal met de calculator jullie bootindeling.
- Bereid je voor op de race met onze instructievideo, checklist en instructielijst.
DE RACE: DIT HOUDT HET ALLEMAAL IN
Elk team vaart drie voorrondes. De gevaren tijden worden bij elkaar opgeteld. Wanneer je knettergoed bent, mag je natuurlijk de halve finale en finale racen. Het startsein van de eerste race is om 11:00 uur. Naar verwachting start de finale rond 17:00/18:00 uur.
Wanneer je op het festivalterrein aankomt meld je je als eerst bij het infopunt. Hier krijg je lever je de teamlijst ingevuld in en krijg je (indien besteld) jouw munten. Daarna zoek je natuurlijk een plekje waar je kunt settelen met je team. Niet geheel onbelangrijk: voor je eerste race maken we natuurlijk een teamfoto bij de photobooth. Vervolgens gaan jullie richting de instapplaats voor de eerste voorronde. En dan? Dan is het tijd voor een heerlijk drankje!
HET WEDSTRIJDSCHEMA
Zodra het wedstrijdschema bekend is, kun je deze hier vinden.
NAAR HET WEDSTRIJDSCHEMABOOTINDELING
Jullie gaan natuurlijk voor de beste indeling op de boot. Via een calculator kun je de beste indeling berekenen. Een handig hulpmiddel om te bepalen wat de beste, gelijkmatige en stabielste verdeling is.
nAAR DE CALCULATORTIPS & TRICKS
Een goede voorbereiding is het halve werk, en daarmee helpen we je graag een handje. Bekijk de instructielijst en vink alles af van de checklist.
CHECKLIST INSTRUCTILIJSTSPELREGELS
Benieuwd naar de spelregels? Je checkt ze hier!
- Een team bestaat uit minimaal 17 personen waarvan 16 peddelaars en één trommelaar. De organisatie van het festival zorgt voor een ervaren stuurman. Eén of enkele reservedeelnemers zijn aan te bevelen.
- De minimumleeftijd om mee te kunnen doen is 16 jaar.
- Alle deelnemers moeten watervrij zijn, wat in dit geval inhoudt dat de deelnemers minimaal 50 meter met kleren aan moeten kunnen zwemmen. Daarnaast is een zwemdiploma een vereiste. Diegenen die extra veiligheid wensen, kunnen een zwemvest aantrekken, die klaarliggen op de steiger.
- Ervaring in drakenbootvaren is niet noodzakelijk, er wordt kort geoefend bij het opvaren naar de start.
- Personen die lid zijn (geweest) van een drakenbootclub zijn uitgesloten van deelname aan de wedstrijd, vanwege het recreatieve karakter van de race. Indien geconstateerd wordt dat een team toch 1 of meer professionele drakenbootvaarders in het team heeft, wordt het team gediskwalificeerd voor de (halve) finales.
- Elk team moet na het passeren van de finish in een RECHTE lijn doorvaren en de boot afremmen tot de boot veilig stil ligt bij de steiger.
- Indien een team de instructies of een besluit van de wedstrijdleiding niet opvolgt, kan het team gediskwalificeerd worden.
- Er is geen discussie mogelijk over besluiten van de wedstrijdleider.
- Het is deelnemers verboden om andere teams en/of eigen deelnemers te hinderen of op welke andere wijze dan ook in gevaar te brengen.
- De organisatie behoudt zich het recht toe om bij slechte weersomstandigheden de wedstrijden stil te leggen, het raceschema en/of de racesituatie/afstand aan te passen. Bij onweer vervalt de race.
- Elk team dient zich uiterlijk 20 minuten voor de start van hun race te verzamelen bij de ingang van de steiger.
- Teams die niet op tijd in de boot zitten en/of niet op tijd aanwezig zijn bij het startgebied worden voor die race uitgesloten en krijgen automatisch de volgende tijd toebedeeld: de langzaamste tijd op de dag voor de betreffende afstand, gevaren door welk team dan ook, + 10 seconden.
- Bij twee valse starts wordt een team gediskwalificeerd.
- Er wordt geklokt op het moment dat de voorkant van de drakenboot (neus van de draak) de finishlijn is gepasseerd.
- De drakenboten mogen hun baan niet verlaten.
- Wanneer de drakenboot uit koers raakt, bepaalt de wedstrijdleider afhankelijk van de situatie of de hele race overgevaren moet worden.
- Bij een materiaaldefect of stuurfout (uitsluitend vast te stellen door de stuurman en wedstrijdleiding) wordt de hele race overgevaren (alle teams uit die race).
- Het finishen van een boot wordt ongeldig verklaard indien op dat moment niet ieder bemanningslid aan boord is.
- Indien na de voorrondes of halve finale twee of meer teams dezelfde totaaltijd hebben, en niet beide/alle betreffende teams kunnen door naar de (halve) finale, dan gaat het team dat in de voorrondes meeste races heeft gewonnen door naar de (halve) finale.
- Eventuele vormen van protest dient u bij de wedstrijdleider te doen, direct na de race.
TEAMLEDEN
Samenwerking en ritmegevoel zijn de twee dingen die centraal staan tijdens de Drakenbootrace. Je vaart met een team van 16 peddelaars en 1 trommelaar, houd er rekening mee dat je ook 3 reserve-racers nodig hebt. Dit kan personeel, aanhang of je buurman zijn. Ze vertegenwoordigen gewoon jouw bedrijf. De trommelaar geeft het ritme aan waarop de rest van het team peddelt. Oftewel: een muziektalent als trommelaar kan geen kwaad 😉 Vereisten: 16+ en een zwemdiploma
het festival: ALLES WAT JE NODIG HEBT OM ER EEN FEESTJE VAN TE MAKEN
Naast dat jullie gaan racen, is het gehele terrein ook ingericht als festival. Denk aan: eettentjes, gevulde bars en natuurlijk een groot podium met vette line-up in de avond.
Houdt voor alle updates onze social kanalen in de gaten!
TICKETS
Tot 16:00 uur kan iedereen gratis het terrein op. Mocht je tussendoor toch naar huis gaan, adviseren we je altijd een GRATIS ticket aan te vragen. Dat doe je gemakkelijk door een mailtje te sturen naar info@drakenbootfestivaldekempen.nl.
LUNCHPAKKETJES
Om de race te winnen kun je natuurlijk wel wat powervoedsel gebruiken. Daarom bieden we lunchpakketjes aan. Deze bestaan uit gesmeerde broodjes, fruit en één sapje.
€12,00 per persoon (excl. btw)
Bestellen kan t/m 1 mei.
MUNTEN
Op het festivalterrein kan eten en drinken worden betaald met munten. Wanneer je op voorhand munten besteld bieden we je een aantrekkelijke prijs van €2,75 per stuk (op het terrein is dit €3,25) met een minimale afname van 100 stuks. Munten kunnen niet terug worden ingeleverd.
Bestellen kan t/m 1 mei.
EEN EIGEN INGERICHTE TENT
Wil je voor jouw team een plek om samen te komen? Of vind je het tof om relaties, vrienden of familie op jouw plek uit te nodigen? Dan is een ingerichte tent dé plek. Deze pagodetenten bakenen het terrein af en zijn inclusief:
- Banner met jouw logo
- Praattafel en barkrukken
- Biertafel
INDELING VAN DE INGERICHTE TENTEN
Heb je een ingerichte tent? Dan kun je hier terugvinden welke tent voor jouw team is gereserveerd.
nog meer weten? bekijk de veelgestelde vragen.
Iedereen die in jouw boot zit moet 16 jaar of ouder zijn en beschikken over een zwemdiploma. Je hebt geen ervaring nodig, dus iedereen kan meedoen!
Je roeit met 16 roeiers en één trommelaar. Ons advies is om daarnaast nog voor 3 reserves te zorgen. Totaal heb je dus een team van 20 personen. Dit kan aanhang, je buurman of vrienden of familie zijn.
Ervaring is niet nodig om deel te nemen aan de race. We hebben ervaren stuurmannen waar jullie team door wordt begeleid. Ritme komt wel van pas tijdens de race.
Je mag schoenen aan in de boot, maar dit is niet verplicht. Wanneer je schoenen aan doet, geeft een sportieve zool je meer grip. Hakken zijn verboden.
Met instappen, opvaren naar de start, de race zelf en uitstappen ben je zo’n 20 tot 30 minuten kwijt. Elk team doet dit drie keer. Wanneer je bij de beste behoort kan het zijn dat je ook nog een halve of hele finale moet racen.
Het is niet toegestaan om eigen consumpties mee te nemen of te nuttigen op het festivalterrein. Er zijn meerdere bars en foodstands aanwezig waar je gemakkelijk wat te eten of drinken kunt halen.
Uitzondering voor: babyvoeding en dieetvoeding.
Er is een kans aanwezig dat je nat wordt. Zolang je boot niet omslaat zijn dat alleen maar wat spetters.
Er zijn geen speciale kledingvoorschriften. Wel is het leuk als jouw team herkenbaar is, omdat jullie dezelfde outfit hebben. Pak lekker uit! Alle gekke kostuums zijn welkom.
Dit is afhankelijk van wanneer je eerste race start. Op je wedstrijdschema zal duidelijk vermeld worden hoe laat jouw team zich moet melden.
Een ingerichte tent is een pagodetent van 5×5 meter. De indeling is voorzien van praattafels, barkrukken en een biertafel.